Utan Gud - en bok av Roberto Di Pace

Utan Gud – Recension

Den unge katoliken Aron har precis tagit studenten och han och hans bästa vän Lucas funderar på vad de ska göra med sina liv efter skolan. En sak vet de dock; de ska bli kända, rika och bo i Monaco. I ett försök att nå sina mål börjar de producera housemusik under artistnamnet ”Two bros”. Av en slump blir de upptäckta av Viktor, en musikagent med alla de rätta kontakterna för att ta Aron och Lucas dit de vill; till de stora scenerna, de stora pengarna och kändisskapet. På resan får vi följa Aron och den kamp som utspelar sig inom honom. Det visar sig nämligen att berömmelsen och rikedomen har ett pris, ett pris själen och samvetet får betala.

”Utan Gud” är Roberto Di Paces debutroman, riktad främst mot ungdomar i övre tonåren. Romanen tar upp teman som alla som någon gång varit tonåringar kan känna igen sig i; längtan att vara någon, att vara populär och rik. Aron, som kämpar med ångest och panikattacker, tror att vägen till lycka är genom att bli rik och känd. Med kändisskapet kommer dock även festande, droger och alkohol. Aron, som på vägen mot att bli världsartist slutar bry sig om Gud, behöver mer och mer av de varorna för att fylla det tomrum avsaknaden av Gud skapar. ”Utan Gud” har ett tydligt budskap; värdsliga lockelser är lätta att fastna för, men riktig lycka kommer endast genom att följa Honom. Romanen beskriver detta väldigt bra genom att visa hur Aron, trots att han uppnår allt det han drömmer om, ironiskt nog bara mår sämre och sämre.

Det är tydligt att ”Utan Gud” är inspirerad av Roberto Di Paces hemmiljö. De läsare som tillhör Kristus Konungens katolska församling i Göteborg kommer att känna igen mycket av det som beskrivs i boken. Romanen ligger dessutom väldigt bra i tiden och gavs ut precis innan housestjärnan Tim Bergling, ”Avicii”, tog sitt liv på ett hotellrum i Oman. Tim Berglings självmord skapade en debatt i Sverige om priset den psykiska hälsan får betala för framgång och kändisskap. Detta speglas i ”Utan Gud”, men bokens fokus ligger i slutändan på det pris själen får betala för ett liv utan Gud. Trots detta är likheterna slående och man kan fundera på om inte agenten Viktor ändå är lite inspirerad av Ash Pournouri.

”Utan Gud” är en samtidsskildring som varmt rekommenderas för läsare, troende som icke-troende, i över tonåren. Budskapet är starkt och en påminnelse för oss som ständigt söker annat än Gud i den fåfänga jakten efter lycka. Vill du köpa boken finns den på: www.litenupplaga.se.