Fastar du med kroppen eller av hela din själ?



Under fastetiden avstår vi oss från olika saker: några slutar röka, andra kollar inte på Facebook eller låter bli att äta godis.  Om vi skulle fråga dem varför de väljer att avstå från vissa saker, får man troligtvis till svar "Det är fastetiden och man måste göra så." När vi är långt borta från Gud, måste vi, under denna heliga tid, kämpa oss tillbaka till hans famn. Man kan säga att vi alla längtar efter ett annat liv, ett bättre liv. Gud har skapat oss till att förenas med Honom. Och under fastan är det just vår chans att komma närmare vår Herre.

Fastan är en form av sorg. Sorgen kan inte överväldiga oss, eftersom Jesus är med oss, i och med det bör vi vara glada! Jesus förändrade fastan.
Så, vad egentligen innebär fastan för oss?  Det är en förberedelse till ett högtidligt möte med Kristus, med den Uppståndne Herre! Varje förberedelse innebär i sig någon form av arbete, ett riktande av vårt inre och att förstå sig själv. Fasta är alltså ett jobb, där jag arbetar med mig själv och med min själ. Att förneka sig mat är inte fastans mål, utan det viktiga är vad vi har för intention med det.

Vi avstår från saker för att visa att det är vår själ som har kontroll över kroppen, vi vill inte vara slavar för våra begär. Vi vill vara fria på riktigt! Fastan är inte bara en arbetstid, det är också en tid av bot. Det är inte så himla viktigt om jag ska äta någonting eller inte utan om jag villig att dela min mat med andra är mycket viktigare! Det är inte så viktigt vad ska jag ta på mig, utan det är viktigare om jag ger bort mina kläder till dem som behöver det. Under fastan är viktigare att möta någon med ett leende och säga en fint ord än att vara tyst. Det är det bästa sättet att fira fastan. Jesus har lagt betoning på obehag och själens förödmjukelse istället för kroppen.  Det är Jesu fasta, och det Han lärde så sina lärjungar.

Vilket svar ska du ge till Herren? Fastar du bara med kroppen eller av hela din själ?

För vidare nyttigheter om fastan läs "Inte bara fasta"

 - f. Witold ofm