Hur kan man välja att leva i celibat?


Katolska kyrkan firar i år ”Det Gudsvigda livets år” med avsikten att alla troende ännu mer ska upptäcka rikedomen och djupet i ett liv helt vigt åt Gud, och vad det betyder för kyrkan. Det är också ett år då vi särskilt ber för ordenskallelser, för utan ordenslivet kan kyrkan inte vara helt sig själv. Klostren är kyrkans lungor där vi hämtar frisk luft från himlen - vare sig vi vet att klostren finns eller inte.


För vår tids sekulariserade människor låter ett liv i celibat som ett livsförnekande och rätt neurotiskt val. Men det kan vara svårt att förstå även för en troende katolik. Påven Johannes Paulus II har ju visat oss, genom Kroppens teologi, att den mänskliga sexualiteten är något så värdefullt och välsignat att den kan ge människan en föraning om att vara lik Gud. Hur kan man då välja att ge upp det?


Ett liv där man avstår från äktenskapet och allt det goda som den naturliga mänskliga kärleken ger, skulle inte vara ett alternativ om inte Jesus själv talat om det. Han säger att det är möjligt om man väljer det för himmelrikets skull (Mat 19:12), det vill säga för Jesu skull. Det kan bara vara ett svar på hans inbjudan: ”Lämna allt och följ mig!”

Jesus går fortfarande omkring i världen och överraskar människor, precis som han överraskade lärjungarna vid sina fiskenät för 2000 år sedan. De blev så fascinerade och gripna av honom att de släppte allt de hade för händerna och gav sig iväg… i Jesu efterföljd. Han kallar inte mindre i dag än han gjorde då, snarare mer. Frågan är om någon lyssnar.


Vi som lever i celibat har inte valt det här livet därför att vi skulle vara rädda för vår egen kropp, föraktar sexualiteten eller inte har samma drifter och behov som alla andra. Vi har inte valt det här livet därför att Gud skulle älska anden och det andliga mer än kroppen. Vi har inte valt det här livet därför att det skulle vara fult att njuta och det är bättre att vara asketisk. Att vi valt detta liv - eller att Gud valt det åt oss - är ett stort mysterium: Vissa människor kallas att säga: ”Ja, Herre, jag hade också kunnat ge mig själv till en man eller jag hade också velat göra en kvinna lycklig - men jag väljer att ge mig själv till Dig. Jag utgjuter allt detta goda - ett av de vackraste och djupaste uttrycken för mänsklig kärlek - som en dyrbar parfym över dina fötter. Jag krossar flaskan med kostbar balsam till ett stort och väldoftande offer.”


Ordet offer kan låta svårt eller motbjudande, men betyder helt enkelt att ge en gåva till den man älskar.


Ett sådant offer skulle inte vara värt något om inte sexualiteten var god och värdefull. Vad är en gåva värd som inte betyder något? Det kan kosta blod och tårar att säga ja till kallelsen att viga sitt liv till Gud. Men när man väl kommit över tröskeln och sagt ja får man hundrafalt igen. Den som mister sitt liv vinner det. Jag vågar säga att ingen som generöst svarat ja till Herren behöver vara rädd att hjärtat någonsin skall stelna och förtorka. Tillsammans med Herren får man bli någon som ger liv, som sprider Guds rike i världen.


Ja, den ensamma kvinnan ska få fler barn än den gifta kvinnan, står det hos profeten Jesaja (Jes 54:1).

Alla kan inte förstå det här, det säger Jesus själv. Men det var den väg som han själv gick. Jesus var helt och hållet sann människa, inte en halv människa, inte en ofullbordad, förkrympt människa. Ett liv i celibat är inte ett frustrerat och olyckligt liv. Det är ett liv där man ger sig helt och fullt av kärlek. Och bara detta att ge sig själv fullt ut kan göra människan sant lycklig.


Äktenskapet och det gudsvigda livet är två olika vägar för att ge sig själv och som leder till samma mål, samma mänskliga fullkomning.
Samma ”självförverkligande”!


Om du känner i ditt hjärta att Herren kallar dig att tillhöra honom helt och fullt, var inte rädd för att följa hans röst. Lita på att han alltid vill ditt bästa, att hans vilja är att göra dig lycklig. Att få bli den du är menad att vara.

/syster Sofie o.p.


I sommar finns ett fantastiskt tillfälle för dig att prova på klosterlivet för en vecka och möta bröder och systrar från olika ordnar.


Den 11-16 augusti ordnar systrarna i Rögle kloster en sådan klostervecka för unga katoliker som är nyfikna på klosterlivet. Det blir bön, undervisning, vittnesbörd, arbete och fest.

Missa inte detta!

www.roglekloster.se