Varför Adam och Evas synd fortfarande påverkar dig

"En enda människas olydnad gjorde alla till syndare" - Rom 5:19

I första Moseboken kan vi läsa om syndafallet: 

"Ormen var listigast av alla vilda djur som Herren Gud hade gjort. Den frågade kvinnan: ”Har Gud verkligen sagt att ni inte får äta av något träd i trädgården?” Kvinnan svarade: ”Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.” Ormen sade: ”Ni kommer visst inte att dö. Men Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.” Kvinnan såg att trädet var gott att äta av: det var en fröjd för ögat och ett härligt träd, eftersom det skänkte vishet. Och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man, som var med henne, och han åt. Då öppnades deras ögon, och de såg att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och band dem kring höfterna." 1 Mos 3:1- 7

Katekesen (396) lyder "Människan är en andlig varelse och kan bara leva i denna vänskap genom att i frihet underordna sig Gud. Det är detta som förbudet att äta av kunskapens träd på gott och ont uttrycker, 'ty när du äter av det skall du döden dö' (1 Mos 2:17). 'Kunskapens träd på gott och ont' (1 Mos 2:17) antyder symboliskt den okränkbara gräns som människan som skapad varelse i frihet skall erkänna och förtroendefullt respektera."

Människan lät sig frestas av djävulen och lät därmed "förtroendet för sin Skapare att dö i sitt hjärta" (katekesen 397). I denna olydnad mot Guds bud ligger den första synden. Människan föredrog sig själv framför Gud.

Hur påverkar det här dig?
Genom den första synden krossades själens andliga krafter över kroppen och förhållandet mellan mannen och kvinnan tog skada. Relationen utsattes för spänningar och präglas hädanefter enligt katekes (400) av "lystnad och makthunger". En annan konsekvens som kom tillföljd av människans egoistiska ambitioner var att döden gjorde sitt intåg, människan "skall vända åter till jorden, ty av den är hon tagen" (1 Mos 3:19).

"Arvsynden innebär att människan är berövad sin ursprungliga helighet och rättfärdighet, men den mänskliga naturen är ändå inte helt fördärvad: den är skadad när det gäller dess egna naturliga krafter, den är underkastad okunnighet, lidande och dödens herravälde, den är böjd för synd (denna böjelse för synden kallas 'begär'). Dopet ger Kristi nådeliv, utplånar därmed arvsynden och låter människan vända sig till Gud, men följderna för naturen, som är försvagad och hyser en böjelse för det onda finns kvar i människan och manar henne till en andlig kamp" (katekesen 405).

Hur blev Adams synd till allas synd?
Enligt Thomas av Aquino är hela människosläktet som en enda kropp av en enda människa. Genom denna enhet är vi alla en del av Adams synd på samma sätt som vi alla är inneslutna i Kristi rättfärdighet. Men kyrkan erkänner dock att hur det verkligen går till är ett mysterium som vi inte helt och hållet kan förstå (se katekesen 404).

Paulus skriver "Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor, därför att alla syndade" (Rom 5:12). Vidare skriver han "Liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor" (Rom 5:18).

I Summa theologia III, skriver Thomas av Aquino: 
Det ligger ingen motsägelse i att hävda att den mänskliga naturen var avsedd att nå ett högre mål efter synden. Gud tillåter verkligen att det onda sker för att ur sådant göra något som är bättre. Därför säger Paulus: 'Där synden blev större, där överflödade nåden än mer' (Rom 5:20).