Tre appar som hjälper dig till ett bättre böneliv!

Här kommer mina bästa tips på katolska appar!


Tidegärden (Iphone/Android)

Känns bönenlivet torftigt eller är det rentav obefintligt? Testa då appen ”Tidegärden”!

Detta är en app som jag själv använder dagligen. Inom kyrkans böneliv finns något som heter Tidegärden, vilket är en samling böner utspridda under dagen. Av dessa kan man välja att bara be några eller många, som det ofta görs i kloster. En variant kan vara att börja dagen med ”Laudes”, dvs. morgonbönen och avsluta med ”Completorium” dvs aftonbönen.

Appen är lättanvänd och ger möjlighet att schemalägga bönepåminnelser och göra tillägg såsom Angelusbönen. Denna kan även bes självständigt, gärna på något av de givna klockslagen 6:00, 12:00 eller 18:00 enligt tradition och påminner oss om Inkarnationens mysterium.

Tidegärdens böner baserar sig på psaltarpsalmerna och innehåller även lovprisning. Att få en bra bönerytm är jätteviktigt för den som vill komma nära Gud. Att be dagligen friar själen från bekymmersamhet och öppnar den för tilltro till Gud. Att be behöver inte vara svårt, en stunds tystnad inför ett krucifix eller en ikon kan vara de böner som behgar Gud mest, bara de är gjorda med uppriktighet och kärlek!



The Pope App (Iphone/Android)

För den som vill ha koll på vad Påven gör, var han befinner sig och vad han predikat om. Videor med Påvens mässor och onsdagsaudiensen går även att se genom appen. Kan användas som små påminnelser om att vår Påve tänker på oss, eller bara för att se bilder på hur han utstrålar kyrkans tro, hopp och kärlek.







Catholic Study Bible App (Iphone/Android)

Detta är en amerikansk app som både innehåller delar av Bibeln inlästa, hela Bibeln samt en mycket bra föredragsserie om Johannesevangeliet av teologen Scott Hahn. Utöver detta finns en hel del andra föredrag att köpa för mellan 15 och 20 kronor.

Nästan allt jag lyssnat på har varit mycket prisvärt och jag har även lyssnat om flera inspelningar. Under sömnlösa nätter har appen blivit min räddning då jag kunnat somnat till engagerande föredrag om ”How to get the most out of Mass”, ”Power in Prayer” eller ”A Guide to Raising (almost) perfect kids”. Appens innehåll är på engelska och föredragen har ibland en viss amerikansk prägel. Rolig, samtidigt som den ger en möjlighet till att gå djupare i tron!