Kom ihåg Gud på lördagen!



Lördagen är kanske den dag i veckan vi glömmer bort Gud mest på. På fredagen dog Jesus på korset och vi hedrar dagen genom att avstå från något, exempelvis kött. På söndagen går vi i högmässa eftersom Jesus uppstod på denna dag och vann över döden.

Men kanske kommer vi inte lika mycket ihåg den dag Jesus var ifrån oss, nere i dödsriket (och förkunnade evangeliet för själarna där!). Den som har omsorgsfulla bönetider under vardagen kan komma ur fas på lördagen och personligen är det den dagen jag mest sällan går i mässan.

Men som en bok av Wilfrid Stinissen heter - Idag är Guds dag! Idag är dagen Jesus tröstade och stärkte de  allra minsta; de döda som väntade på uppståndelsen. I den Heliga skrift finner vi hur vi ska förhålla oss till denna mellandag;  "när solen gick ner och det blev sabbat höll de sig stilla i enlighet med den judiska lagens bestämmelser." (Luk 23:56) Detta tyder inte på att Maria och apostlarna skulle vara likgiltiga inför Jesu död utan att de sätter ett ännu större hopp till Gud och de läror han gett dem i denna mörka stund! Likaså kan vi idag göra det vi tänkt göra men med Gud i centrum.

Jag tror att Jesus saknar oss extra mycket på lördagar. Vi glömmer att be och festar ibland på ett sätt som är syndigt. Istället föreslår jag att den som ska på fest reflekterar över t.ex Bröllopet i Kana (Joh 2:1-11) och att den som ska gå och shoppa läser t.ex. Matt 6:30-34. Låt oss sträva efter att vara med Jesus i allt vi gör, även på lördagar!

- Emm