Våga vandra med Gud!




Från olika håll i Polen går varje år pilgrimsfärder till Marias sanktuarium i Jasna Góra (Klara Berg) i Czestochowa. Tusentals unga människor går till fots till vår Moder Maria för att be Gud genom henne om välsignelse, hälsa, frid i familjen. Varje pilgrim har i sitt hjärta sina egna intentioner.

Nio gånger har jag gått med franciskaner på pilgrimsfärd från Brodnica till Czestochowa. På 10 dagar gick jag över 325 km. Men trots att jag var dödstrött, hade skavsår och ont i benen när jag såg Klara Berg, var jag mycket lycklig.

Även i år har 120 personer gått från Brodnica till Czestochowa. De lämnar sitt dagliga liv och går med bröder och systrar, oavsett vädret, och ber hela vägen också för dig, kära bror och syster. Varje pilgrimsfärd är en genomgripande upplevelse. Det är underbar retreat, man kan säga att retreaten ligger i själva vägen. Där kan man lära känna andra människor och sig själv också. Man kan stanna upp och fundera över sitt liv. Tänka lite på vad som är bra i mitt liv, vad som är dåligt, vad jag måste jag ändra på.

Elias, en profet från Gamla Testament, tyngd av den börda han bar på sina axlar när de styrande ville tysta honom, inte bara tysta honom, men också döda honom, kommer till toppen på berget Horeb, till rötterna där Israel föddes som nation, i en sorts pilgrimsfärd. Där finner han en profetisk kallelse, som han förlorat i krisen av ensamhet och fientlighet. Dock väntar han på att Herren ska tala till honom. Kanske Herrens röst gömmer sig i en våldsam storm som ett klyver berg och krossar stenar - men Herren var inte i vinden. Och efter vinden - en jordbävning, men Herren var inte i jordbävningen. Efter jordbävningen en brand, men Herren var inte i elden. Och efter branden slutligen som en stor överraskning - en stilla susning. Elia inser att Herren inte gömmer sig i oväsen, men i tystnad, inte i hämnd, men i det envisa tålamodet, och i enlighet med den praxis att heliga täcker sitt ansikte, därför att Gud varnar: Ingen kan se mitt ansikte och överleva.

Denna tysta Gud är inte dum utan han handlar och ger Elias ett nytt uppdrag i rättvisa och kärlek, och i tystnaden finner profeten den verkliga källan till Ordet som dömer och skonar.
Du också, har i ditt liv en tid, när en stark vind blåser, när åskväder rasar i ditt hjärta. Jag tror att varje människa känner så någon gång. Då måste vi ropa till Jesus: Herre, hjälp mig, rädda mig! Jag kan inte mera, jag drunknar!

Vår tro är bräcklig. Det finns alltid en risk att vi tar avstånd från Gud i svåra stunder. Vi drunknar i våra bekymmer och oro, allt färre av oss hoppas på Guds hjälp.
Tron är inte något som har hänt en gång för alla? Att tro innebär att följa vågorna. Tron måste ta en chans på tro, du måste hela tiden våga – som att gå på vatten. En troende avstår från säkerhet, och förlitar sig istället på Herren. Du kan inte göra det halvhjärtat, med lite tro, endast helhjärtat, med fullt förtroende till Gud. Och anförtro allt till Gud?

Om har du tron i ditt hjärta, kan inte ens den starkaste stormen göra dig något! Eftersom Jesus sade till dig idag: oroa dig inte, jag är, jag är med dig.
Gud finns i en stilla susning, Gud talar i tystnad. Lyssna dig in i tystnaden, för Gud talar till dig också. Hör du hans röst?
I en lätt susning, kommer du till mig Herre.
Inte genom dånande storm, och inte genom eld,
men i den lätta susningen kommer du till mig
i den milda susningen vårdar du min själ.

Om du funderar på olika saker eller vill prata med mig, så skicka iväg ett meddelande till mig på FB (sök på Witold Mlotkowski).


f. Witold har även skrivit: